Sergi açılışı, aynı akşam 19.30-20.30 saatleri arasında okulumuzun gösteri salonunda Marcel Proust’tan seçilmiş metinler etrafında şekillenen konserin hemen ardından gerçekleşti. Piyanoda Franck Ciup ve aktris Marie-Christine Barrault tarafından tasarlanan bu müzikal gösteri sırasında, piyanist Ciup’un bestelediği ve icra ettiği müzikler eşliğinde edebî metinler aktris Barrault’nun okuyuşuyla yorumlandı.
Notre-Dame de Sion sanat galerisi «La Galerie»nin küratörü Aylin Koçunyan tarafından Proust yılı kapsamında tasarlanan ve ünlü Fransız yazarın müzik yaklaşımına ve Türkiye’deki etkisine adanan bu sergi; hem Proust hem de Türkiye’deki meslektaşı Ahmet Hamdi Tanpınar’ın eserlerinde müziğin bireyi özgürleştiren samimi ve varoluşsal bir deneyim ve varlığın ve kavramların özüne ve derinliğine nüfus etmemizi sağlayan evrensel bir dil olarak ortaya çıkışını irdeliyor.
Ziyaretçilere açık bir kitap gibi tasarlanan sergi iki bölümden oluşuyor: Birinci bölüm Proust’un Kayıp Zamanın İzinde adlı yapıtından alıntılar (özellikle de çökmekte olan aristokrasi ile yeni yükselen burjuva sınıfın simgeleri Guermantes Tarafı ile Swann’ların Tarafı) etrafında şekillenirken, ikinci bölüm ise Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur ve Mahur Beste adlı eserlerinden seçilmiş pasajlara odaklanıyor. Böylelikle Vinteuil Sonatı ve Mahur Beste gibi iki kurgusal eser üzerinden iki yazarın müziğe bakış açılarındaki paralelliklere dikkat çekiyor.
Dönemin toplumsal ilişkilerinin etrafında şekillendiği kültürel mirasın sembolleri olan ve dönemin ruhunu bize aktaran bu iki hayalî beste, öznel kimliklerin ötesine geçerek evrensel bir dil yaratan müzik üzerinden bizleri Doğu-Batı diyaloğu hakkında düşünmeye davet ediyor. Grasset, Nouvelle Revue Française, Yapı Kredi ve Dergâh Yayınları tarafından yayımlanan bu edebî alıntılar, sergi boyunca müzik ve edebiyat uzmanlarıyla gerçekleştirilen ve Galerideki ekranlardan yansıtılan söyleşiler ile iki yazarın yaşamına, dönemine veya yarattıkları kahramanlara tanıklık eden görseller aracılığıyla tamamlanıyor.
Kayıp Zamanın İzinde, çeşitli insan karakterlerinin birbirini izlediği büyük bir insan komedisidir. Sergi; Proust’un kahramanlarını yaratırken ilham aldığı gerçek modellerden yola çıkarak, bu esin kaynakları üzerinde yapılmış çalışmaları Okul Müdürü Alexandre Abellan’ın bireysel tablo koleksiyonu aracılığıyla bir adım ileriye götürerek hayalî bir portre galerisi yaratıyor. Bu hayalî portreler, kişisel arşivler (Prof. Dr. İsmail Kara Arşivi) ile kurumsal arşivlerden (İstanbul Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Salt Araştırma, İBB Atatürk Kitaplığı, Dergâh Yayınları) sağlanan fotoğraf ve belge örnekleri ile tamamlanıyor.
«Romandan Yükselen Müzik • Proust ve Tanpınar Üzerine Çapraz Bakışlar» sergisi, 8 Kasım’dan 8 Aralık’a kadar pazar günleri ve resmi tatiller hariç hafta içi 10:00-18:00 ve cumartesi günleri 10:00-15:00 saatleri arasında görülebilecektir. (Okulda konser/gösteri düzenlenen akşamlar 19:30’a kadar gezilebilir.)
Sergi ile ilgili daha fazla bilgi için buraya tıklayınız.