Jean-Jacques Rousseau, Felsefeci Bir Müzisyenin Dönüşümü
Fransız Kültür Merkezi
16 Mayıs
2012
18:30
Simültane çeviri
16 Mayıs Çarşamba 18.30’da, Fransız Kültür Merkezinde
Martin Stern, Jean-Jacques Rousseau, la conversion d’un musicien philosophe ( Jean-Jacques Rousseau, felsefeci bir müzisyenin dönüşümü) (H. Champion-Slatkine Yayınları, Paris-Cenevre 2012) isimli kitabının yayınlanması vesilesiyle, müzisyen Jean-Jacques Rousseau’yu anlatıyor. Anlaşılmaz bir biçimde İtalyan müziğine kendini kaptıran Rousseau, dil ve müzik alanlarında klasik Fransız estetiğini tehlikeye atabilecek kadar güçlü bir felsefe geliştirdi.
Rousseau’nun müzik ile ilgili kuramlarını, bestelerini ve farklı yazılarını karşılaştırmalı olarak analiz eden Martin Stern, bu sorunsal müzikal dönüşümün Rousseau’nun felsefi ve edebi eserleri üzerinde oluşturduğu sıra dışı teorik verimliliği gözler önüne seriyor.
Moderatör: Ahmet Soysal
Felsefe alanında doktorası bulunan Martin Stern, barok estetiği ve Rousseau uzmanı olarak 18. yüzyıl ile ilgili uluslararası kolokyumlara konuşmacı olarak sık sık davet edilmektedir. Stern, Fransız Kültür Merkezi ortaklığı ile “Rousseau ve Türkiye” adlı bir proje yürütmektedir. Lille Konservatuvarında barok dönemi müziği dalında öğrenim görmüş olan bu çok yönlü müzisyen, aynı zamanda İstanbul Frankofon Müzik Okulunun (EFMI) yöneticisidir.
Kabahat Rousseau’nun
2 Mayıs
2012
19:30
Davetiye için buraya tıklayın.
Kısa filmler
Fransızca, Altyazısız
Jean-Jacques Rousseau’nun üç yüzüncü doğum yılı dolayısıyla
Jean-Jacques Rousseau’nun doğumunun 300.yılı etkinlikleri kapsamında, İsviçre başta olmak üzere değişik ülkelerden, tanınmış ya da kariyerinin başında sinemacılardan, çekecekleri kısa filmlerde felsefecinin hayatını ve eserlerini özgürce ele almaları istendi.
La Faute à Rousseau (Kabahat Rousseau’nun) başlığını taşıyan bu koleksiyon, kurgu, belgesel, deneme ya da animasyon türlerinde gerçekleştirilmiş 50 kısa filmi bir araya getirmektedir.
Hepsi de Rousseau’nun düşüncesini uyarıcı ve beklenmedik bir biçimde güncelleştirmekte ve izleyiciyi, aydınlanma felsefecisinin çağdaşlığını kavramaya davet etmektedir. Sinemacı Pierre Maillard tarafından başlatılan bu projede; Cenevre’deki Haute école d’art et de design’ın (Sanat ve Tasarım Yüksek Okulu) Sinema/Gerçeğin Sineması bölümü, RITA Productions ve Radio Télévision Suisse (İsviçre Radyo Televizyonu) bir araya gelerek sanat alanında örnek bir işbirliği yapmışlardır.
Yapımcı → Eser
Felipe Monroy → Nos rêves, vos cauchemars (Rüyalarımız, kabuslarınız)
Lionel Baier → Emile de 1 à 5 (1’den 5’e Emile)
Ophélie Couture → Simples (Basitler)
Basil da Cunha → L’Homme est-il bon ? (İnsan iyi midir?)
Jacob Berger → Leçon de mathématiques ( Matematik Dersi)
Thomas Ammann → Canaille ! (Ayak Takımı!)
Francis Reusser → Nous trois (Üçümüz)
Mirjam Landolt → Hors d’atteinte (Ulaşılamayan)
R Bernasconi / F Reverdito → Dans ma peau ou Les principes secrets (Tenimde ya da Gizli Kurallar)
Nicolas Philibert → L’Origine des langues (Dillerin Kökeni)
Kevin Haefelin → Maman (Anne)
Louise Gillard → Walker (Walker)
1. Gösterim : 2 Mayıs 2012 Çarşamba, saat 19.30, Özel Notre Dame de Sion Fransız Lisesi
2. Gösterim : 16 Mayıs 2012, Çarşamba, saat 20.00, İstanbul Fransız Kültür Derneği
Kaynağı, Le Devin du village’ı ele veriyor
10 Mayıs
2012
18:00
Davetiye için buraya tıklayın.
Türkçe simultane çeviri
Jean-Jacques Rousseau’nun üç yüzüncü doğum yılı dolayısıyla
Müzikolog Prof. Jacqueline Waeber’in Konferansı
(Duke University, USA)
Moderatör : Dr Martin Stern
İtalyan mı, Fransız mı? 1752’de Fontainebleau’da ilk ortaya çıkışından, ardından 1753’te Paris’te sahnelenişinden itibaren, J.J. Rousseau’nun Le Devin du village (Köyün Kâhini) adlı eserinin tarzı konusunda çok çelişkili fikirler ortaya atıldı: Eser, kimine göre tipik Fransız « pastoral tarzı», kimine göre ise «İtalyan tarzını taklit eden bir interlüd (iki sahne arasına giren eğlence)» idi.
Gerçek aslında daha karmaşık: Kaynağına (kitapçık ve notalar) dikkatle bakıldığında, Kâhin’in müziğindeki İtalyan etkisi, bir nevî göz aldatmacası gibi sadece yüzeydedir. Fransız yönüne gelince, pastoral tarzdan ziyade, commedia dell’arte ‘nin tiyatro uygulamalarından esinlenen panayır tiyatrosu tarzına yakındır. 1753’te yayınlanış biçimiyle bile Kâhin, Rousseau’nun başlangıçta arzuladığından farklıdır; bu da, tipik bir Rousseau korkusu olan, eserin yaratıcısının iradesinden çıkışını yansıtmaktadır.
İsviçreli bir müzikolog olan Jacqueline Waeber, Cenevre Müzik Yüksek Konservatuvarı (yazım, korno) mezunu olup, Cenevre Üniversitesi Edebiyat (müzikoloji) Doktorasına sahiptir. Araştırmalarını Jean-Jacques Rousseau’nun müzik estetiği ve 18 ve 19. yüzyıllarda tiyatro, plastik sanatlar ve müzik arasındaki ilişkiler üzerine yapmıştır.
Waeber’in, Aydınlanma Yüzyılında müzik estetiği üzerine çok sayıda incelemesi olup, Jean-Jacques Rousseau ile Horace Coignet’nin Pygmalion adlı yapıtının metin ve müziğinin eleştirel incelemesi 1997’de ilk basımını yaptığında dikkatleri çekmiştir.
Jacqueline Waeber, ABD’deki Duke University’nin Müzik Bölümünde ders vermektedir.