Kassandra veya Yıkıntıların Şarkısı • Müzikte Bir Mit

20 Mart 2023 19:30

Konsere katılım sadece rezervasyonla mümkündür. Rezervasyonlar online yapılmaktadır. Telefonla rezervasyon kabul edilmemektedir.

Konser, Belçika Başkonsolosluğu tarafından ve Notre-Dame de Sion Fransız Lisesi iş birliğiyle düzenlenmektedir.

Johann Christoph Friedrich Bach’ın «Kassandra» kantatına dayanılarak, Frankofoni Günü vesilesiyle oluşturulmuş bir projenin 20 Mart 2023 tarihindeki prömiyeri

Gösteri Fransızcadır. Metinlerin Türkçe çevirileri üst yazı olarak gösterilecektir.

PROGRAMME
Ön Deyiş
Pietro Antonio Locatelli, Konçerto Mi Bemol op.7 n.6 «Il Pianto di Arianna»

Kasandra’nın Kehaneti
Johan Christoph Friedrich Bach, «Cassandra» - kontralto ve orkestra için kantat

Son Söz
Wolfgang Amadeus Mozart, «Cara lontano ancora», «Ascanio in Alba» Gençlik Operası’ndan kesitler

  • Pascale Seys, anlatıcı
  • Dominique Corbiau, kontrtenor ve sanat yönetmeni
  • Shiho Ono, keman
  • Nina Lakićević, klavsen

Doğu ile Batı arasında yer alan Truva kenti, sanat ve edebiyat sayesinde tarihteki tüm savaşların simgesi hâline gelen efsanevi bir savaşa sahne olur. Bu tarihî anlatının simgesel şahsiyeti Kral Priamos’un kızı Kassandra’ya Apollon tarafından kehanet yeteneği bahşedilir; ancak öngörüleri ne olursa olsun kimsenin onu asla dinlemeyeceği bir cezaya da çarptırılır. Bugün bile Truva Savaşı pek çok çehreye bürünerek usanılmaksızın tekrarlanıyor. Ve her zaman olduğu gibi, insanlık bir tehdit veya talihsizlikle karşı karşıya kaldığında, dünyanın dört bir yanından cesur sesler yükseliyor. Bazı kaçınılmaz gerçekleri kabullenmekte zorlandığımız anlarda Kassandra’nınkine benzer sesler duyuyoruz.

Kontrtenor Dominique Corbiau, bu temayı müzikal açıdan aktarmak üzere, Johann Sebastian Bach’ın en küçük oğullarından üçüncüsü olan Johan Christoph Friedrich Bach’ın dramatik kantatı «Kassandra»yı yorumlamayı seçer. İtalyan tarzındaki bu şaşırtıcı yapıt (librettosu Antonio Conti’ye ait), tek kişilik bir tür minyatür operadır: Gördüklerinden bunalan Kassandra, Truva’nın düşmesine ve ailesinin çöküşüne neden olacak olaylara bunlar daha gerçekleşmeden tanık olur. Johann Christoph Friedrich Bach’ın orkestrasyonunun (burada gösterilen keman ve klavsen için bir oda müziği versiyonudur) neredeyse sinema perdesini anımsatan çağrışım gücü oldukça çarpıcıdır.

Yunan trajedisi modeline göre, filozof ve yazar Pascale Seys, kelimeler ve müzik arasındaki diyalogda bu evrensel mite çağdaş ışık tutacak antik bir koro olacaktır.

Pascale Seys, yazar, anlatıcı
Felsefe doktoru bulunan Pascale Seys, Louvain Katolik Üniversitesi’nde (UCL), Brüksel Kraliyet Konservatuvarı’nda ve Saint-Luc Bruxelles Güzel Sanatlar Okulu’nda genel felsefe, estetik ve medya teorisi dersleri vermektedir. Otuz yılı aşkın bir süredir Belçika medyasında ve kültürel yaşamında aktif olarak yer alan Seys, Belçika ulusal radyo kanallarından biri olan RTBF - Musiq’3’te «Fikirlerin Rengi» adlı bir programın yanı sıra, şiir, şavaş ve kahramanlık konularında podcastler hazırlayıp sunmaktadır. Sosyal medya hesaplarında yoğun olarak paylaşılan Les tics de l’actu (Gündemin Tuhaflıkları) ve Les mythes de l’actu (Gündemin Mitleri) adlı haftalık yayınları yapmaktadır. Seys, sonuncusunun geçmişteki 25 Yunan mitini gözden geçirdiği Le Complexe du Sphinx (Sfenks’in Kompleksi) olmak üzere 5 deneme kitabının yazarıdır.

Yazar Pascale Seys 26 Ekim 2022’de Fransa Kültür Bakanı tarafından Fransa Cumhuriyeti Sanat ve Edebiyat Nişanı’nın «Şövalyelik» derecesi ile onurlandırılmıştır.

Dominique Corbiau, kontrtenor ve sanat yönetmeni 
Sanatçı bir ailede dünyaya gelen Dominique Corbiau, Barok dönemden her zaman etkilenmiş; doğal olarak kontrtenor sesi üzerinde çalışmaya karar vermiştir.
Belçika Radyo-Televizyonunun çocuk korosunda çalıştıktan sonra, Liège Müzik Konservatuarına kabul edilir ve ardından eğitimine Mons Müzik Konservatuvarında devam eder.
Dominique Corbiau, 1994 yılından bu yana hem Belçika’da hem de yurt dışında prestijli mekânlarda ve çok sayıda topluluk ve orkestra eşliğinde eski dönem müziğinden çağdaş müzik yaratıları ile opera ve film müziğine dek uzanan geniş bir repertuvarda konserler verir.
Mesleğinin yaratıcı yönünü geliştirmeye özen gösteren Dominique Corbiau, düzenli olarak düzgün görsellere sahip gösteriler tasarlıyor ve çoğu zaman farklı sanatsal disiplinler arasında bir köprü oluşturuyor. Kassandra’yı da bu ruhla yaratır.

Shiho Ono, keman 
Japon asıllı Shiho Ono, Auvergne’de müzisyen bir ailede büyür. Chicago’da pedagog Yuko Mori ile keman eğitimi aldıktan sonra dört yıl D.Barenboïm’in sanat yönetmenliğinde Chicago Şehir Orkestrasına katılır.
Nagaokakyo Chamber Ensemble üyesi olduğu Japonya’daki müzik kariyerinin ardından, dönem enstrümanlarını yorumlamaya gösterdiği ilgi onu Avrupa’ya geri getirir ve burada barok kemanda Eric Melon, Alessandro Moccia ve Mira Glodeanu ile yetkinliklerini geliştirir. Şu anda Eupen Akademisinde ders vermektedir ve Haziran 2014’ten beri NoEsTango ve Quatuor Prosperus4’ün üyesidir.

Nina Lakićević, klavsen
Nina Lakićevi müzik eğitimine Sırbistan’ın Belgrad kentinde piyano eğitimi alarak başlar. On sekiz yaşında Trieste’deki «Giuseppe Tartini» Konservatuvarında okumak için buradan ayrılır. Piyano eğitimi sırasında Nina, barok müzikle arasında bir yakınlık keşfeder ve aynı anda Paola Erdas ile klavsen çalışmaya başlar. Ardından Brüksel Kraliyet Konservatuarı’nda Frédérick Haas’ın klavsen sınıfına girer. Nina, Belçika, Fransa ve Hollanda’da düzenli olarak farklı topluluklarla sahne almaktadır. 2015’ten beri Nivelles Akademide klavsen dersleri vermektedir.