Eğitim ilişkisinin merkezinde arzu

29 Mart 2014 15:00

Konferans

Çeviri: Nami Başer

Eğitim ilişkisinin merkezinde arzu

Transfer ve ötesi, öğrenme ve yaratıcılık koşulları

Geçmişe göre günümüz öğretmenleri, sunduğumuz bilgilere gittikçe daha fazla sayıda öğrencinin kapalı kaldığını görmekteler. Öğrencilerin bir formasyon dinamiğine angaje olması, az görülür bir olgu halini aldı. Bu tanı doğruysa, bunun nedenlerini bulmamız ve çözümler önermemiz gerekecektir.

Üzerinde düşünülmesini önerdiğim varsayım, öğrencinin öğretmenle olan iletişim bağının yoksullaştığı, hatta değerini yitirdiğidir. Bu durumda öğrencinin öğrenme sürecine katılması ortadan kalkmakta ve öğretmenin de bilgi aktarma işleviyle ilgili saygınlığı zarara uğramaktadır.

Çözüm, öğretmen - öğrenci arasındaki aktarım bağına yeniden değer kazandırılarak, öğrencinin bilgiyle yeni bir bağlantı şekli kurmasındadır. İşte burada, öğretim uygulamalarının özelliğine uymak suretiyle, psikanalizin dayanak noktaları belli bir yarar sağlayabilir.

Eğitim Bilimleri araştırmacısı Sayın Marie Liévain’in konuşması bu konunun sorgulanmasına yardımcı olacaktır.

İzleyicilerin sorularına, özellikle konumuzla ilgili sorunlar yaşayan öğretmenlerin sorularına geniş bir yer ayrılacaktır.

Guy de Villers Grand-Champs

Guy de Villers Grand-Champs felsefe doktoru (Louvain Katolik Üniversitesi, Belçika) ve psikanalisttir. Louvain Katolik Üniversitesi’nin, Eğitim Felsefesi kürsüsü sahibi olduğu Psikoloji Ve Eğitim Bilimleri Fakültesinde onursal profesördür. Yetişkinler için açık fakülte (FOPA)’nın kurulmasına katkıda bulunmuştur . Araştırmacı olarak, Louvain-La-Neuve’de İnsan Bilimlerinde Biyografi yönteminin öncüsüdür. Bernadette Courtois (Paris), Pierre Dominicé (Cenevre) ve Gaston Pineau (Montréal - Tours) ile birlikte, başkanlığını yapmış olduğu Uluslararası Gelişim Sürecindeki Yaşamların Öyküsü Derneği’ni (ASIHVIF) kurmuştur.

Psikanalist olarak, Belçika’da Freud’un Davası Derneği (ACF-B), Paris’te Freud’un Davası Okulu (ECF) ve Dünya Psikanaliz Derneği (AMP) üyesidir. Brüksel Klinik Birimi’nde (Freud’un Alanı Enstitüsü) öğretim üyesi ve Louvain-La-Neuve bir Psikanaliz Araştırma Seminerinin ortak sorumlusudur. Tek başına ya da başkasıyla birlikte, gerek etik, gerek oluşum halindeki öznenin boyutu konularını işleyen çok sayıda eser ve makale yayınlamıştır. Bir toplum hizmeti çerçevesinde, sosyal çalışma yapan kişileri (öğretmen, eğitimci, terapist, yetişkin eğitmeni) denetlemektedir.

Marie Liévain-Vantieghem

Marie Liévain, Klinik psikolojisi mezunudur (Brüksel Marie Haps Özgür Enstitüsü) ve Belçika’daki Tıp Pedagoji Enstitüsünde çalışmıştır. Fransa’daki Rouen Üniversitesi’nde Eğitim Bilimleri doçenti ve araştırmacısı olup, psikanalitik yönelime klinik bir yaklaşım uyarınca eğitim ve formasyon alanında çalışmalar yapmaktadır. Özellikle, Pedagoji ilişkisinde transfer olgusu sorunuyla ilgilenmektedir. Ayrıca çeşitli enstitülerde hemşire ve eğitimcilere başlangıç formasyonu çerçevesinde eğitim vermiştir.