Beethoven’ın keman ve piyano için sonatlarının tamamı (2/3)

14 Ocak 2017 17:30

Beethoven’ın keman ve piyano için sonatlarının tamamı; 12 Ocak 2017, Perşembe günü, (saat 19:30’da), 14 Ocak 2017, Cumartesi günü (saat 17:30’da), 14 Ocak 2017, Cumartesi günü (saat 19:30’da) olmak üzere, üç buluşmalı bir triptik konserde çalınacaktır.

Beethoven’ın keman ve piyano için sonatlarının neredeyse tamamı 1797 - 1803 yılları arasında bestelenmiştir. Bu kısa süre zarfında, bu 10 sonatın klasisizmden romantizme geçişi, müzikal gelişimde (yaylı çalgılar dörtlüsü, senfoni, piyano sonatı gibi) devasa gelişmeler kaydeden diğer türlere göre daha sessiz olur, ancak bestecinin tüm olağanüstü biçimsel gelişmeleri bunlarda mevcuttur.

Bu sonatların tamamı piyanoda Vahan Mardirossian ile kemanda Stéphanie-Marie Degand tarafından yorumlanacaktır.

PROGRAM - Cumartesi 14 Ocak 2017 - 17:30’da (Konser 2/3) :
Sonat n°4 La minör op.23
Sonat n°6 La Majör op.30 n°1
Sonat n°7 ut mineur op.30 n°2

VAHAN MARDIROSSIAN, piyano :

Ermenistan doğumlu Vahan Mardirossian yedi yaşındayken piyano ve kompozisyon eğitimine başladı ve dokuz ay sonra ilk resitalini verdi. O günden sonra eski SSCB ülkelerinde konserler vermeye başladı. Paris Yüksek Devlet Müzik Konservatuvarında Jacques Rouvier’nin öğrencisi oldu ve 1996 yılında piyano birincilik ödülünü kazandıktan sonra piyano geliştirme eğitimine başladı. İki yıl boyunca G. Sebôk, D. Bashkirov, C. Frank, J-F. Collard gibi çok büyük ustaların master sınıflarını izleyerek eğitimini geliştirdi.

Vahan Mardirossian büyük festivallerde ve Avrupa, Asya ve Amerika sahnelerinde resitaller verdi. Performansları yabancı ve Fransızlara ait kanallarda yayınlanmıştır. Oda müziği partneri olarak N. Baldeyrou, R. Capuçon, G. Capuçon, H.N. Chang, A. Chaushian, M. Coppey, N. Dautricourt, S-M. Degand, H. Demarquette, D. Erlih, T. Escaich, R. Galliano, D. Grimal, P. Muller, A. Noras, J-M. Phillips-Varjabedian, X. Phillips, J. Rachlin, J. Ter-Merguerian, Quatuors Ysaïe ve Rosamonde gibi itibarlı müzisyenlerle çalmıştır.

Piyanoya başladığı dönemden itibaren düzenli olarak K. Masur, Y. Ahronovitch, Y. Sado, J. Valcuha, A.Vakulsky, S. Sanderling, P. Bender, J. Mercier gibi büyük şeflerin yönettiği birçok orkestranın davetlisi olmuştur. (Fransa Ulusal Orkestrası, Portekiz Senfoni Orkestrası, Pays de Loire Ulusal Orkestrası, Ensemble Orchestral de Paris, Cannes Orkestrası, Ermeni Filarmoni Orkestrası, Bretagne Orkestrası, Biel Senfoni Orkestrası, vb...)

Ivry Gitlis’in sadık partneri olan Vahan Mardirossian bunun dışında (Éric Tanguy’nin 2 No.’lu Viyolonsel Konçertosu’nun oluşturulması için) Mstislav Rostropovitch ile, ayrıca Henri Dutilleux, Krzysztof Penderecki ile çalışmıştır ve besteci Éric Tanguy ile sıkı bir işbirliği yapmaktadır. Éric Tanguy 2. piyano sonatını ona adamıştır. Kaydettiği, oluşturduğu ve çaldığı eserler arasında T. Escaich, J. Lenot, P. Zavaro, F. Mulsant’a ait olanlar da vardır.

Vahan Mardirossian diskografisi, J.S. Bach, L.v. Beethoven, G.F. Händel, F. Schubert, F. Liszt, J. Brahms, E. Tanguy, P. Zavaro et J. Lenot ’dan eserler içermektedir.Retour ligne automatique

Bu eserler özel basının en yüksek onursal ödüllerini almıştır. Son plaklarından biri, (kendi eserlerinden ikisi de dâhil olmak üzere, Ermeni klasik müziğine adanmış olan) «Armenia», « le Monde de la Musique » gazetesinin 2007 Yılı’nın Şoku (le Choc de l’année 2007) adlı ödülünü almıştır.

Vahan Mardirossian, 2015 İstanbul-Orchestra’Sion 2. Uluslararası Piyano Yarışması’nın ve gelecek yıl düzenlenecek olan bir sonraki yarışmanın jüri başkanıdır.

STEPHANIE-MARIE DEGAND, Keman

"Az rastlanan bir kemancı olan Stéphanie-Marie Degand, günümüzde çeşitli dönemlerin tekniklerine hakim olabilen yegâne yorumculardan biridir. Bu yeteneği, onun baroktan çağdaş eserlere kadar, tüm repertuvarları aynı ustalık ile ele almasını sağlamaktadır.

Caen’ de Jean-Walter Audoli’nin ve Emmanuelle Haim’in öğrencisi olan Stéphanie-Marie Degand, 1990’da oy birliğiyle Paris Konservatuvarında Jacques Ghestem’in sınıfına kabul edildi; burada dört birincilik ve bir kemanda mükemmellik derecesi elde ederek, özgün ve dikkat çekici bir çalışma gerçekleştirdi. Hem barok ve klasik hem de romantik ve çağdaş repertuvarları çalışmak, William Christie, Patrick Bismuth, Christophe Rousset ve Christophe Coin ile kendisini geliştirmek suretiyle, bugün vardığı noktaya doğru yola çıkmış oldu.

Stéphanie-Marie Degand, o zamandan beri parlak ve alışılmamış bir kariyer sürdürmektedir.

Solist, resital sanatçısı, oda müziği icracısı olan Degand, solo kemana da ağırlık vererek, geniş keman repertuvarında yer alan her eserin kendine özgü seslerini ve üsluplarını araştırmaya önem vermiştir.

Bu sanata adanmışlık, Degand’ı birçok ödülle onurlandırmıştır: Adami Büyük Ödülü (1995), Ferrras-Barbizet Yarışması İkincilik Ödülü (1997), Münih ARD Yarışması Finalisti (1998), Midem Klasik Yetenek Ödülü (1998), Natexis Vakfı Birincisi (1999), Sacem Ödülü (2002). Sanatçı ayrıca, 2005’te Victoires de la Musique Classique’de “Enstrümantal Solist Yeteneği’’ derecesiyle ödüllendirilmiştir.