Konserler

 

Çimen Seymen, soprano & Les Paladins

 

4 Mayıs 2012
19:30

Davetiye için buraya tıklayın.

Barok Kantatlar Konseri

Jean-Jacques Rousseau’nun üç yüzüncü doğum yılı dolayısıyla

Soprano: Çimen Seymen

LES PALADINS, Orkestra Şefi: Jérôme Correas

«Eskiler ve Yeniler» : Jean-Jacques Rousseau Dönemi Müzik Tartışmaları

Bu program Çimen Seymen (soprano) tarafından önerilip hazırlanmıştır.

Bu konser, Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ’nun öncülüğünü yaptığı, Avrupa’da ulusal müzik zevklerinin ve tarzlarının karşılaştırılması dolayısıyla yasanan müzik estetiği tartışmalarını konu alıyor.

Konserde yer alan Jean-Baptiste Stuck’un Fransız "galan" tarzındaki (1680-1755) Ariane kantatı ve Michel Pignolet de Montéclair’in (1667-1737) İtalyan virtüoz ve canlı anlatım tarzındaki La Morte di Lucrezia kantatı, antik mitolojiden esinlenmiş iki eserdir.

André Campra’nın (1660-1744) Europe Galante opera balesi; Fransa, İtalya, İspanya ve Türkiye’deki farklı müzik zevklerini tanımlamaya çalışırken, François Couperin (1668-1733) ise Les Goûts réunis (Zevklerin birliği ) adlı eserinde, İtalyan ve Fransız tarzlarını yakınlaştırmaya çalışmıştır.

Bu sanat akımının bir uzantısı olarak; İstanbul’da Dogu dilleri uzmanı, "dil oğlanı" olarak bulunan Charles Fonton (1725-1793), Doğu Müziği üzerine yazdığı denemesinde (İstanbul, 1751), Doğu müziklerinin tarzını Avrupa müziğiyle karşılaştırmalı olarak betimlemektedir.

Diğer taraftan, Ali Ufkî’nin Topkapı Sarayındayken kaleme aldığı Şarkı ve Şiir el yazmasında karşımıza çıkan Fransız " içki şarkısı", bunun gibi birçok halk ezgisinin Akdeniz ülkeleri arasında dolaştığının, bilindiğinin göstergesidir.

Program

  • A Campra : « L’Europe Galante » , açılış
  • J.B Stuck : « Arianne », fransız kantat soprano, klavsen ve çello için
  • F Couperin : "La visionnaire", üçlü sonatı
  • M.P de Montéclair : "Morte di Lucrezia" , 2 keman, klavsen ve çello için
  • C Fonton: Yunan dansı - "Essay sur la Musique orientale comparée à la musique européenne...1751."
  • A Campra : "L’Europe Galante": Türkiye

Air de Zaide

Passacaille

Marche des Bostangis

Air pour les Bostangis

  • F Couperin : L’Apothéose de Lully, 1725

Sonat : « La paix du Parnasse » « faite aux conditions des muses françaises sur la remontrance que lorsqu’on y parlerait leur langue, on dirait dorénavant Sonade, Cantade ainsi qu’on prononce Ballade, Sérénade , etc… »
Gravement / Saillie / Vivement /Rondement / Vivement

  • Ali Ufkî’nin el yazması  : Air à boire français "Dites-moi Raymonde"

Çimen Seymen:

Izmir doğumlu, Çimen Seymen, müzik eğitimine dokuz yaşında piyano dersleri alarak başladı, Amerikan Kız Kolejinden mezun olduktan sonra, eğitimine devam etmek üzere Fransa’ya gitti. Versailles Konservatuvarından piyano diploması ve Paris Üniversitesinden müzikoloji doktorası aldı. Opera repertuvarı ve şan çalışmalarını Paris Konservatuvarı şan profesörü Rachel Yakar (CNSP), Noelle Barker (Royal Academy of Music) ve Laura Sarti (Guildhall School of Music) ile ilerletti. Ünlü kontrtenor ve orkestra şefi Rene Jacobs‘un yönettiği Flander OperaStudyo’sunda yaptığı çalışmalar ile barok müzik üzerine uzmanlaştı.

Ünlü orkestra şefleri, Philippe Herreweghe, Gustave Leonhardt ve Jean-Claude Malgoire ile Paris Champs-Elysees Tiyatrosu, Versailles Kraliyet Operası, Bordeaux, Monpellier, Monte-Carlo operalarında sahneye çıktı. Italya’da Il Giardino Armonico topluluğu ile, Fransa, Belçika ve Isviçre’de çeşitli barok müzik topluluklarının davetlisi olarak festivallere katıldı.

Soprano ve Müzikolog Chimène Seymen, 2005, Uluslararası İstanbul Müzik Festivali kapsamında “Avrupa ve Osmanlı Saraylarında Müzik” projesini hayata geçirdi. 17.yüzyıl Avrupa ve Osmanlı Müzikleri arasındaki etkileşimleri yeni yorumlar ile ilk kez dile getiren bu projenin Fransa’da gerçekleştirilen CD kaydı “La Serrenissime et la Sublime Porte “ (Venedik’ten Istanbul’a Barok Müzik), (Harmonia Mundi) 5 yıldız ile değerlendirildi. Bu proje, Paris, Roma, Brüksel, İstanbul, İzmir, Ankara (Fransız Kültür Merkezleri) konserler dizisi ile, Avrupa ve Türkiye’de geniş kitlelerden beğeni aldı.

Çimen Seymen, 2008 yılında, Istanbul ve Izmir Uluslararası Müzik Festivallerine sanat yönetmenliğini yaptığı Müsennâ kreasyonu ile katıldı. Paris’in efsanevi Bouffes du Nord tiyatrosunda kapalı gişe oynayan bu gösteri, Fransa’nın çeşitli şehirlerinde de aynı ilgi ile izlendi.Le Monde, Le Figaro, Les Echos gibi Fransa’nın ileri gelen basınından aldığı büyük beğeni ile 2009-2010 yılı Türkiye mevsimi etkinlikleri arasında en başarılı müzik projesi olarak nitelendirildi. Müsennâ, Fransa’da Türkiye Mevsimi kapanış gecesi dolayısı ile Versailles Kraliyet Operasında, iki ülkenin bakanları ve Başbakan Erdoğan’ın huzurunda sahnelenmesi sonucunda ise ayakta alkışlandı.

Çimen Seymen, 2011 yılında Fransız Kültür Bakanlığından, kültürel diyalog projelerindeki başarısını dile getiren, Chevalier des Arts et Lettres, Sanat ve Edebiyat Şövalyesi nişanı ile ödüllendirildi.

Les Paladins

Les paladins hakında daha çok bilgi almak için buraya tıklayınız

 

Opera Le Devin du village (Köyün Kâhini)

 

10 Mayıs 2012
20:00

Davetiye için buraya tıklayın.

Barok opera

Jean-Jacques Rousseau’nun üç yüzüncü doğum yılı dolayısıyla

Fransa Türkiye Büyükelçisi
Ekselansları Laurent Bili’nin yüksek himayelerinde

Orchestra’Sion ve Les Paladins

Solistler:

Soprano: Çimen Seymen

Tenor: Jean-François Lombard

Bas: Vincent Vantyghem

ve

Orchestra’Sion’un korosu

Orkestra şefi: Jérôme Correas

Le Devin du village (Köyün Kâhini) Rousseau’nun müzik alanındaki en büyük eseridir. Rousseau bu üç oyunculu operayı hem Fransız operasından – özellikle de lirik trajediden- ayırmak hem de İtalyan tarzı intermezzi’lere (opera seria tarzı bir operanın dekor değişimleri sırasında izleyiciyi eğlendirmek üzere opera buffa tarzı küçük sahneler) yaklaştırmak üzere “ara oyun” olarak adlandırmıştır.

Hem güftenin hem bestenin yazarı olan Rousseau, kendini “eğlendirmek” üzere yazdığı bir eserin, önce Ekim 1752’de Fransız Sarayında, ardından 1 Mart 1753’te Kraliyet Müzik Akademisinin Paris’teki gösterisinde bu kadar çok beğenileceğini tahmin
edemezdi. İtalyan topluluğu Bouffons’ların görkemli Fransa turnesinde böylece Fransız müziğinin itibarı da korunabilmiştir.

1829’a kadar Opera’nın repertuvarında kalan eser, 18. yüzyıl Avrupası’nda -1790’da New York’da da- yaklaşık 400 kez oynanmıştır ki bu, o dönem için oldukça şaşırtıcıdır.

Le Devin du village (Köyün Kâhini) Türkiye’de ilk defa Orchestra’Sion ve Les Paladins topluluğu tarafından (konser versiyonuyla) sahnelenecektir.

Les Paladins

Les Paladins hakında daha detaylı bilgi almak için lütfen buraya tıklayınız.

Orchestra’Sion

Orchestra’Sion ’un ortaya çıkmasında genç bir Türk piyanist ve orkestra şefi ile kapılarını ve eğitimini müziğe açmak isteyen Frankofon bir kurumun bir araya gelmesi rol oynamıştır.

Notre Dame de Sion’un desteği ve daimî şefi olan Orçun Orçunsel’in girişimi ile kurulan NDS orkestrası, ilk konserlerini 2008 yılında verdi. Önceki konserlerinin başarısından, müzisyenlerinin coşku ve yeteneğinden, sanatseverlerin desteğinden cesaret bulan NDS orkestrası, ’’Orchestra’Sion’’ adını resmen 2010 yılında aldı.

Orkestra; 20 genç Türk profesyonel müzisyen, kariyerlerinin başlangıcında bulunan yetenekli solistler ve zaman zaman bunlara eklenen ünlü solistlerden oluşuyor.

Orchestra’Sion’un repertuvarı, klasik orkestra repertuvarı olmakla birlikte, Arjantin tangoları ve Orçun Orçunsel’in düzenleme ve besteleriyle de ayrıca zenginleşmiştir.

 

Şakacı Bir Kelebek Bir Gülü Okşarken...

 

31 Mayıs 2012
19:30

Davetiye için buraya tıklayın.

Jean-Jacques Rousseau’nun üç yüzüncü doğum yılı dolayısıyla

Barok müzik

«Un papillon badin caressait une rose …»

(Şakacı Bir Kelebek Bir Gülü Okşarken...)

Jean-Jacques Rousseau Anısına Konser - Metin Okuma

Rousseau, müzik konusunda «Ben kesinlikle bu sanat için doğmuş olmalıyım», diye yazar, «müziği çocukluğumdan itibaren sevmeye başladığıma ve de tüm dönemlerde daima sevmeye devam ettiğime göre...» Ancak, hayatının bu büyük tutkusunun ona pek de huzur verdiği söylenemez…

Besteci, şarkıcı, birden çok müzik aleti çalan, öğretmen, el yazması kitapları yeniden yazan ve kuramcı yönleriyle, Jean-Jacques Rousseau her şeyi denediyse de, gülün daima dikeni vardı. Müzikle şaka olmaz!

Beş müzisyen ve bir tiyatro sanatçısı, Jean-Jacques Rousseau’dan ezgiler ve metinler eşliğinde, bize, felsefecinin çelişkili müzik kaderini esprili ve tatlı bir dille anlatıyorlar.

Lionel Bansard: tiyatro sanatçısı

Ajda Ahu Giray: şan

Martin Stern:barok yan flüt

Camille Roy: barok keman

Aksel Tibet: viola da gamba

Paul Whitehead: klavsen

Program:

Besteciler : Jean-Jacques Rousseau, Antonio Vivaldi, Nicolas Clérambault, Jean-Philippe Rameau, Giovanni Battista Pergolesi...

Martin Stern’in katkılarıyla...